V posledním roce mi přišly stovky životopisů spolu s žádostmi o jednu z pozic, které nabízíme v sekci kariéra na ANTstudio.cz a opravdu nechápu, jak někdo může od nás něco chtít, při tom si nedat ani základní práci s životopisem nebo průvodním dopisem. Jak mám čekat, že budete ochotní se dále vzdělávat, zlepšovat a dělat maximum pro naše klienty, když si nenajdete ani 30 minut času na to, abyste si o nás něco zjistili a napsali originální průvodní dopis?

Vypíšu alespoň základní věci, podle kterých žádosti vyhodnocuji:

  1. Předmět a text e-mailu, který zaujme

Chceme být co nejkreativnější agentura, proto hledáme kreativní lidi. U prvního e-mailu vše začíná. Je jedno jestli se jedná o pozici kodéra, accounta nebo marketingového specialisty.

  1. Životopis ať má co nejlepší formu odpovídající profesi

Od PHP programátora nepotřebujeme nějaký super graficky zpracovaný životopis, ale u grafika čekám nějaké originální zpracování a u ostatních pozic je cokoliv originálního výhodou.

  1. Pořadí položek je v životopisu důležité

To nejaktuálnější ať je nahoře. Není třeba nás zatěžovat každou brigádou, opravdu nevím, v čem je pro vás přínosem měsíční brigáda v Tescu na pokladně. Na začátku ať jsou aktuální věci a starší věci níže, ale stačí jen pár nejrelevantnějších k žádané pozici.

  1. Název souboru se životopisem

Pokud neposíláte odkaz na životopis on-line, dejte si pozor na pojmenování souboru. Zdržuje mě životopis.pdf ještě horší je cv.doc. Snad není problém pojmenovat soubor Příjmení + životopis a posílejte vždy PDF. Klidně vymyslete ještě něco lepšího.

  1. Vždy pošlete reference, ať víme, co umíte

Na jednu pozici se nám hlásí většinou 10 lidí a více. Je hodně těžké vybrat někoho jen podle životopisu. Největší vliv mají zkušenosti. Často bereme juniory, které si zaučíme, ale ukázky prací jsou vždy výhodou. Pokud chcete být programátor nebo kodér, tak by pro vás měla být radost věnovat pár víkendů tomu, že nakódujete nějaké hezké weby třeba pro nějakou neziskovku. Případně nám napište o nějakou práci, u které se ukážete. Je jasné, že nejnovější internetový marketing jste neměli moc kde vyzkoušet, ale měli byste mít alespoň odladěný Facebookový profil.

  1. Uvádějte kontakty na zaměstnavatele

Ve světě je standardem uvádět kontakty na přímé nadřízené s telefonním číslem. Vždy voláme lidem, o kterých zjistíme, že by vás mohli znát a ptáme se na vás. Na druhou stranu bych neměl problém s tím, že mi někdo zavolá a zeptá se mě na člena našeho týmu. Pokud někdo chce odejít, tak co, to je život a chápu potřebu občas změnit pozici. Vážím si toho času, kdy byl dotyčný s námi. Pokud někdo něco dělá tajně, je to divné.

  1. Nemyslete na sebe, ale na to, co řeší člověk na druhé straně a co bude řešit tým

Naší prací je snaha vcítit se do potřeb našich klientů a hlavně do potřeb jejich zákazníků. To samé čekám od všech členů týmu. Přemýšlejte nad detaily … v kolik e-mail odeslat, znamená schopnost přemýšlet, kdy se mají odeslat newslettery nebo kdy zveřejnit příspěvek na Facebooku, akční předmět je základem práce nás všech. Životopis bude někdo ukládat, ať jej nemusí přejmenovávat a podobně.

  1. Zamyslete se, kde si bude životopis druhá strana prohlížet

Souvisí to s tím, co jsem psal výše. Ideální je podle mě mít životopis on-line, protože se můžete podívat do statistik a zjistit, jestli se na něj někdo podíval, kdy a kolikrát. Můžete tím odhadnout zájem o vás. Pokud jej pošlete jako přílohu, pořádně si otestujte, jak se zobrazí například v Gmailu a podobně. Používáme Google Apps a zdržuje mě, když si životopis již při prvním přečtení musím uložit, protože se nezobrazí správně.

  1. Pozor na podtržení a formátování odstavců

Děláme weby, takže od budoucích kolegů očekáváme automaticky znalost pravidel platných pro web a jejich použití v životopisu. Proto nepodtrhávejte, pohrajte si s odstavci. Dejte pozor na prázdnou stránku na konci. Dívám se i na detaily jako jsou rovnoměrné mezery mezi odstavci.

  1. Proklepněte si toho na druhé straně a přizpůsobte text

Víte, kdo ve firmě vyhodnocuje životopisy? Zjistěte to a zjistěte si jeho koníčky. Uveďte přednostně podobné koníčky. Ale nikdy nelžete a nepřehánějte. Nepište, že jste basketbalistka, když jste basket hrála jen jednou!

  1. Nepište na jiný e-mail

V sekci kariéra máme jasně uvedené e-mailovou adresu, ze které je jasné i jméno toho, kdo je prvním kontaktem. Proto nechápu, že někdo pošle e-mail na info@ a v první větě, že jej zaujaly pozice v sekci kariéra. To svědčí jen o velké nepozornosti a tu ve firmě opravdu nepotřebujeme.

  1. Zajímá mě, proč chcete změnu

Vždy mě zajímá, proč někdo někde končí a chce přejít k nám. Na toto nemám ještě jasný názor, tedy jestli to je dobré psát a hlavně jak. Napíšu, až to někdo napíše dobře.

  1. Nebojte se napsat nám dvakrát

Životopisy, kde je plno formálních chyb nebo nulová snaha, automaticky mažu a nereaguji na ně. Chápu, že se lidé vyvíjejí. Nebojte se nám proto napsat, když se výrazně zlepšíte.