STRATÉG / UX DESIGNÉR
MARKETINGOVÝ SPECIALISTA

Hledáme ideálního markeťáka – jak se jím stát?

Jaký by měl být specialista na internetový marketing, který nejen zapadne k nám do týmu, ale zároveň se v budoucnu uživí i sám? Takových lidí moc není, proto jsem přemýšlel, jak by se jím někdo mohl stát a napsal jsem pár doporučení ze své vlastní zkušenosti.

 

Nejen sledovat, ale i přemýšlet

Několik let jsem sledoval různé zdroje, nasával informace jako houba, ale málo jsem používal hlavu. Proto doporučuji nasávat méně informací, ale více tvořit. Je to podobné jako u práce grafika, o které jsem psal dříve. Pokud nebudete tvořit konkrétní věci, čtením článků se toho mnoho nenaučíte nebo to nebudete umět efektivně používat.

Proto se snažte nové informace co nejčastěji aplikovat na své klienty, případně vytvářet si vlastní příklady. Osobně jsem tvořil minimálně jednou měsíčně co nejpodrobnější podnikatelský plán. Tedy něco mě napadlo a já si celý projekt zkusil naplánovat. To mě vždy vracelo do reality a ukázalo mi to hlouběji pohled klientů. Potom jsem tvořil projekty i pro klienty, u kterých jsem nevěděl, jestli mi je nakonec zaplatí. Bylo to takové cvičení kvality.

 

Umět nové metody, ale netrvat na nich

Moc se mi líbí SEE THINK DO CARE framework. Ale zatím jsem nenašel moc klientů, kde bych jej dokázal realizovat. Nemluvím o naplánování, ale o realizaci. Zatím se stále učím, jak jej správně uchopit, aby plán byl co nejefektivnější, ale často pohořím na klientovo zdrojích.

V praxi proto často používám jen části. U většiny klientů je stále co zlepšovat jen ve fázi DO. To znamená, že potřebujeme …

 

Umět poznat co je důležité

Dříve jsem si již stěžoval na svojí chybu v tom, že nepoznám v jaké je klient fázi a co řeší. Zbytečně jej zatěžuji něčím, do čeho ještě nedozrál. Umět tyto věci rozpoznat je základem úspěšné spolupráce. Obecně doporučuji klienty moc neuhánět, do ničeho je nenutit. Většinou na větší změny potřebují svůj čas.

 

Umět řemeslo

To je spousta věcí, které jsem se naučil během let, kdy jsem vyráběl weby.

Například podívat se na web a vědět hned, co je špatně. Znát technické vlastnosti, umět se podívat na zpětné odkazy, vnímat titulky jednotlivých stránek, rychlost načítání, barvy akčních prvků a podobně. A samozřejmě umět číst ve statistkách. Když to shrnu:

 

Technické základy

  • Google Analytics
  • Google Search Console a nástroje jako Collabim
  • technické vlastnosti webu z pohledu SEO
  • pohled na web z pohledu UX

 

Poptávka versus nabídka

Umět pochopit podstatu klientova podnikání, pochopit jeho výhody a rozpoznat jeho klienty. Pozor na obecné dotazy z dotazníků. Typicky mi totiž klient řekne, že jeho cílový klient je nějaký bohatý ideál. Ve skutečnosti mu tento klient přijde jeden za měsíc a 99% klientů je jiných. Změna firmy na jiné klienty může znamenat podnikatelskou sebevraždu a někdy je lepší naopak zefektivnit procesy tak, aby ze stávajících klientů vytěžil více. Možná stačí přidat fázi CARE.

Dále musíme umět:

  • ověřit si poptávku pomocí analýzy klíčových slov – AKW (a dat v GSC)
  • najít nové příležitosti pomocí AKW
  • poznat slabiny konkurence a využít je
  • nabídnout klientům, to co opravdu chtějí.
  • PPC by měl být základ
  • SEO je standard
  • e-mailing může přinést koláče
  • sociální sítě nejsou jen příspěvky na zdi Facebooku

 

Realizace jednotlivých kanálů

Samozřejmostí je, než jedu ke klientovi, vždy si proklepnu jeho zápis na Google firmách, na firmy.cz, Sociální profily a podle toho se připravím.

 

Nezapomínejte na

  • hledání obrázků
  • YouTube
  • remarketing
  • diskuse
  • monitoring pověsti
  • kupony a slevy

A další, určitě by každý měl znát Inboud marketing.

 

Je toho dost, jak začít?

Snad každý má kolem sebe nějaké známé, které podnikají, zkouší podnikat nebo mají firmy. Pomozte jim. Zadarmo, odměnou bude, že se něco naučíte. Podobně můžete oslovit i nás v ANT studio.

Každý druhý pátek máme čas na vzdělávání a rozvoj. Domluvte se s námi, přijďte na schůzku. Pomůžeme vám vybrat modelové klienty, doplníme vám informace a dáme vám zpětnou vazbu na vaše nápady. Pokud se nám bude váš přístup a nápady líbit, nabídneme vám spolupráci.

Až získáte praxi, můžete se ucházet o práci v libovolné reklamní agentuře. Mimochodem:

 

Prošli byste pohovorem?

Deset otázek, na které bych se dříve zeptal. Ukázal bych vám vzorový web a zajímalo by mě:

  1. Má nainstalované statistiky Google Analytics? A jak byste k nim získali přístup?
  2. Jak zjistíte počet zpětných odkazů na daný web a jejich kvalitu?
  3. Najděte X věcí, které jsou na tomto webu špatně.
  4. Popište mi, jak byste tvořil analýzu klíčových slov pro klienta XY.
  5. Ukažte mi, co vyhodnocujete v GSC a co z toho plyne.
  6. Řekněte mi příklady pro fáze SEE, THINK, DO, CARE pro klienta XY.
  7. Co je na modelovém e-shopu špatně?
  8. Na jaká klíčová slova byste se zaměřil u klienta XY?
  9. Jak byste postupoval při propagaci modelového klienta?
  10. Vytvořte mi kampaň (PPC hledání, obsah, remarketing, facebook)

Pozor, některé otázky jsou chytáky. Například dotaz na věci, které jsou špatně, nechci podrobný seznam všech detailů. Je často sporné, co je špatně, dokud nevíte, na jaké klienty klient cílí a podobně.

 

Studijní materiály

Chcete se začít vzdělávat a nevíte kde začít?

Sledujte náš facebook a zapojte se: https://www.facebook.com/antstudiocz

Spoustu základních informací ve video kurzech přináší Google ve své digitální garáži: https://digitalnigaraz.withgoogle.com/

Samozřejmostí je dokument od Google Začínáme s optimalizací pro vyhledávače: odkaz na dokument

Studujte na https://moz.com/learn/seo

Měli byste znát: http://blog.h1.cz/

Vzdělávat se můžete také online na https://www.seduo.cz/ Například kurz Chytrá marketingová strategie od Michala Krutiše

Nechte si zaslat e-book of Forpsi.

Vyzkoušejte si demo Google Analytis.

A nakonec své znalosti ověřte v certifikačních testech Google: AdWords, Google Analytics.

A přihlašte se k nám na stáž!